Page 5 - gooizaken19
P. 5
Dossier: Tips en trends voor 2016Maart 20165Marktplaats Duurzaam OndernemenVervolg van pagina 1Werkgevers screenen via FacebookProfessor Stijn Baert: ‘’De kandidaat met de meest gunstige Facebook-profielfoto kreeg ongeveer 21 procent meer posi- tieve reacties op zijn sollicitaties in ver- gelijking met de kandidaat met de minst gunstige profielfoto. Het verschil in de kans om meteen uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek bedroeg zelfs bijna 40 procent’’. Aangezien deze belangrijke verschillen enkel gebaseerd zijn op de Facebook-profielfoto, is het duidelijk dat een belangrijk deel van de werkgevers screent via Facebook.HoogopgeleidenVerder blijkt uit de onderzoeksresultaten dat hoogopgeleiden vaker via Facebook gescreend worden dan laagopgeleiden. In tegenstelling tot de verwachtingen, werd er niet vaker een kijkje genomen op Facebook bij beroepen met een in- tens klantencontact. De onderzoekers voegden de Facebook-profielfoto’s uit het eerste experiment rechtstreeks toe in het cv van de fictieve kandidaten. De verschillen in aantrekkelijkheid en per- soonlijkheid tussen foto’s hadden een ongeveer even grote impact wanneer ze als Facebook-profielfoto worden gebruikt of als wanneer ze rechtstreeks in het cv worden toegevoegd.Snel en eenvoudigWat de economische kant van de zaak betreft, lijkt screenen via Facebook ef- ficiënt. Professor Stijn Baert: ‘’Via Face- book kan op een snelle en eenvoudige manier informatie over sollicitanten ver- gaard worden. Bovendien wijst eerder internationaal onderzoek uit dat de in- drukken die men via Facebook over ie- mand opdoet veeleer aansluiten bij diens werkelijke persoonlijkheid dan bij één of andere vorm van zelfidealisering’’.Fusie RaboGOOI EN VECHTSTREEK - Per 1 maart zijn Rabobank Hilver- sum, Vecht en Plassen en Noord Gooiland gefuseerd en de nieuwe bank gaat verder onder de naam Rabobank Gooi en Vechtstreek.Volgens Johan Drost, de directievoorzit- ter van de nieuwe bank, is de fusie nodig omdat daarmee voldoende schaalvergro- ting wordt bereikt om klanten te kunnen blijven bedienen met lokale kennis en expertise. Daarnaast kan de fusiebank haar coöperatieve activiteiten intensi- veren en nog meer bijdragen aan de eco- nomische en maatschappelijke vitaliteit van de regio.Toch blijft de bank ondanks de schaal- vergroting sterk lokaal gericht. Voor de nieuwe bank zijn binnen de coöperatie het bevorderen van de economische vi- taliteit en leefbaarheid in zorg en wonen de belangrijkste thema’s.Naast Johan Drost zitten Harold van de Wakker en Hans van der Pouw in de di- rectie van de nieuwe bank. Van de Wak- ker als directeur Bedrijven en Van der Pouw heeft Bedrijfsmanagement in zijn portefeuille.GOOI EN VECHTSTREEK - Duurzaam ondernemen moet de norm worden. Maar duurzaamheid is zo langza- merhand uitgegroeid tot een containerbegrip.Er is inmiddels een groot aanbod aan ken- nis en prachtige initiatieven. Maar bedrij- ven die met duurzaamheid aan de slag wil- len of hoger op de duurzame ladder willen komen, zien door de bomen vaak het bos niet meer.Om het enorme aanbod aan producten en diensten te verbinden is het platform TGTHR (lees: together) opgericht. Een overzichtelijke centrale hub waar kennis, expertise en inspirerende content op het gebied van duurzaam ondernemen sa- menkomen. Met één duidelijke rode draad: alles heeft een sterk hands-on karakter.Lars Moratis reikte het eerste exemplaar van het TGTHR magazine uit aan Willem Lageweg.Op www.tgthr.nl worden kennis, tools en ervaringen uitgewisseld en wordt zaken gedaan. Want ook dat is TGTHR: duurzaam, maar zonder de zakelijke kant uit het oog te verliezen. ‘Samen’ is daarbij het tover- woord, want TGTHR is een uniek open platform waaraan iedereen kan bijdragen. De communicatie van TGHTR verloopt via de website, een magazine, nieuwsbrieven,social media, evenementen en trainingen.TGTHR werd gelanceerd tijdens het Nieuwjaarsevent van partner MVO Ne- derland. Duurzaamheidsexpert en hoofd- redacteur Lars Moratis reikte het eerste exemplaar van het TGTHR magazine uit aan Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland.Hoe laat ik zien dat ik duurzaamonderneem? MarktplaatsAls je aan deze criteria voldoet, dan kunDaarnaast is het verstandig dat je op integere en transparante wijze commu- niceert over de duurzame inspanningen van jouw bedrijf.Besteed er aandacht aan op je website of stel een maatschappelijk jaarverslag op. Ook door te beschikken over een keur- merk laat je de overheid duidelijk zien, dat ze met jouw bedrijf verantwoord za- ken kan doen.GOOI EN VECHTSTREEK – Je hebt maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat jouw product of dienst sociaal en ecologisch verantwoord is. Je wilt de overheid laten zien dat je (voortaan) duurzaam onderneemt. Maar hoe doe je dat?Een eerste stap is uiteraard om ervoor te zorgen, dat jouw bedrijf aan de crite- ria voor duurzaam ondernemen voldoet. Raadpleeg hiervoor de criteriadocumen- ten die de overheid voor 52 productgroe- pen heeft opgesteld.Deze zijn te vinden op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Ne- derland (RVO). Er zijn minimumeisen geformuleerd waar je sowieso aan moet voldoen en daarnaast zijn er gunnings- criteria: dit zijn geen harde voorwaarden, maar het zijn wel factoren die de keuze voor een leverancier beïnvloeden. Je kunt in deze criteriadocumenten beoordelen in hoeverre jouw producten of diensten aan de voorwaarden voldoen.Vervolg van pagina 1je jouw bedrijf kenbaar maken op de Markplaats Duurzaam Inkopen. Dit is een website waar alle bedrijven te vinden zijn die voldoen aan de criteria. Je kunt je inschrijven op de site, een productgroep kiezen en vervolgens aangeven in hoe- verre je aan de minimumeisen en de gun- ningscriteria voldoet.Kijk op de website van MVO Nederland voor een overzicht van keurmerken per branche.Ziekteverzuim verlagen speerpunt MKB’erArbeidsvoorwaarden op het gebied van vitaliteit komen nauwelijks voor (10 pro- cent). Zo ontbreekt sporten via het werk bij 79 procent van de ondernemers en fruit bij 72 procent. Een pensioenregeling (90 procent) en reiskostenvergoeding (79 procent) zijn de meest aangeboden arbeidsvoorwaarden.Van essentieel belang“Duurzaam inzetbare medewerkers zijn van essentieel belang”, stelt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. “De snel veranderende economie vraagt im-mers om investeren in gezonde, betrok- ken en flexibele medewerkers. Zo blijven medewerkers zo lang mogelijk trouw aan hun werkgever. Een bedrijf groeit al- leen als medewerkers ook groeien. Het bereiken van dit doel is een behoorlijke uitdaging. Een starter vindt andere zaken belangrijk dan iemand die de pensioen- gerechtigde leeftijd nadert. Het hanteren van een vitaliteitsbeleid biedt een onder- nemer handvatten voor een zo gelukkig mogelijke medewerker. Met als positief neveneffect: een boost voor de bedrijfs- economische resultaten van het bedrijf.”De MKB Marktmonitor 2015 biedt veel meer resultaten en inzichten over de economische en personele ontwikkelin- gen van het MKB en duurzame inzetbaar- heid. Het rapport is gratis aan te vragen via http://www.unique.nl/marktmonitor. Bron: www.businesscompleet.nl.


































































































   3   4   5   6   7