Page 3 - GooiZaken 25
P. 3
Jobmaatjes gezocht!HUIZEN - Stichting ReconnAct is in opdracht van de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren (HBEL) een jobmaatjesproject gestart.Het doel van het project is vrijwillige jobmaatjes in te zetten in het ondersteunen van werkzoekenden bij het vinden van nieuw werk.Jobmaatjes zijn ‘’gewone’’ mensen die gemotiveerd zijn anderen te helpen. Je hoeft dus geen psycholoog,professioneel coach of maatschappelijk werker te zijn. Alle jobmaatjes krijgen gratis een training van één dag om hen zo goed mogelijk in hun rol als gelijkwaardig jobmaatje te laten functioneren. Onlangs hebben in Huizen en Eemnes al Jobmaatjes trainingen plaatsge- vonden. Daarnaast zijn er verschillende intervisie bij- eenkomsten om van elkaars ervaringen te leren.ReconnAct zoekt voor deze HBEL-gemeenten vrijwillige jobmaatjes. Als jobmaatje besteed je ongeveer één tot anderhalf uur per week aan de begeleiding van werk- zoekenden. Die begeleiding kan bestaan uit gesprekken voeren, het samenstellen van een e ectief CV, het in- stellen van een goed LinkedIn pro el, het oefenen van sollicitatiegesprekken, etc.Heb je interesse om een jobmaatje te worden en wil je een training volgen? Of wil je meer informatie? Meld je dan aan via de website stichtingreconnact.nl/hbel/Ondersteuning bij het vinden van nieuw werk kan een groot verschil maken.Succesvol ondernemersnetwerkGooi- en VechtstreekGOOI - De omzetresultaten van BNI geven aan dat aanbevelingsmarketing voor ondernemers in Gooi- en Vechtstreek zeer succesvol is. Ook de top drie notering in het overzicht van Forbes, voor de meest succesvolle ondernemersnetwer- ken, laat dit succes zien.In 2016 schreven de bij BNI Gooi- en Vechtstreek aan- gesloten ondernemers ruim 5396 aanbevelingen uit, hetgeen resulteerde in een totaalomzet van ruim 5,5 miljoen euro. Wekelijks komen in Nederland en Vlaan- deren totaal zo’n 5500 ondernemers in een van de 196 BNI groepen bijeen, om hun netwerk open te stellen voor medeleden. De 136 bij BNI Gooi- en Vechtstreek aangesloten lokale ondernemers vergroten zo hun om- zet en worden, mede door de BNI-trainingen, ook betere ondernemers. De jaarlijkse groei van de cijfers van BNI bevestigt dat aanbevelingsmarketing loont.Aanbevelings-marketing werktRichard ZolandtDoor de wekelijkse bijeenkomsten en de presentaties wordt een vertrouwensband opgebouwd die het on- dernemers makkelijker maakt om hun netwerk open te stellen voor hun medeleden. Ook internationaal,’’ legt Zo- landt uit. ‘’En het werkt cumulatief: hoe meer BNI-leden in een groep, hoe groter het netwerk en hoe beter de cijfers. Naast de wekelijkse bijeenkomsten trainen we de ondernemers ook op het vlak van beter ondernemer- schap.’’De rode loperDe grootste succesfactor is het vertrouwen dat de leden in elkaar hebben. ‘’Dat vertrouwen wordt opgebouwd door je te houden aan een aantal ‘spelregels’, zoals aan- wezigheid, het plannen van één op één afspraken, het volgen van trainingen en het actief op zoek gaan naar in- gangen in je eigen netwerk voor je medeleden. De leden leggen als het ware de rode loper uit naar hun netwerk. Ons wereldwijde motto is ‘Geven loont!’ en de cijfers la- ten zien dat deze manier van netwerken werkt’’, aldus Zolandt. In Nederland en Vlaanderen leverde deze manier van netwerken in 2016 het aanzienlijke bedrag van ruim 225 miljoen euro aan gezamenlijk behaalde omzet op.Richard Zolandt, directeur BNI Gooi- en Vechtstreek dat chapters heeft in Baarn, Huizen en Naarden :’’Dat we als BNI genoemd worden in de top-3 van beste netwerken om je als MKB-ondernemer bij aan te sluiten is voor ons het harde bewijs dat aanbevelingsmarketing werkt. Wij ervaren het nut van deze vorm van netwerken al een tijdje en zien dit succes weerspiegeld in de groeiende resultaten. Een top-drie notering door zo’n wereldwijd erkend magazine is voor ons wel de pluim op ons werk.’’Mond-tot-mond reclameDoel van BNI (Business Network International) is om de aangesloten leden te helpen meer omzet te verkrijgen. Met een gestructureerd, positief en professioneel marke- tingprogramma helpt BNI de aangesloten ondernemers om duurzame relaties aan te gaan met andere onderne- mers in de regio. BNI is een professionele, internationale netwerkorganisatie die gebaseerd is op mond-tot-mond- reclame. In de wekelijkse bijeenkomsten presenteren de ondernemers zich steeds binnen een minuut. ‘’BNI Gooi- en Vechtstreek is een bijzonder regionaal gerichte net- werkorganisatie. Al zie je ook dat er bij BNI-leden door heel Nederland - ja, zelfs over de grens - gemakkelijk za- ken met elkaar wordt gedaan.Maart 20173columnVan de BurgemeesterHan ter HeegdeDuurzaam ondernemenIk geef het je te doen om vandaag de dag een suc- cesvol ondernemer te zijn. Het begint met een aantrekkelijk product of een dienst die je aanbiedt. Plus een concept en een visie om het tot een com- mercieel succes te maken. Vervolgens moet je al je charme, creativiteit en commerciële talenten aanspreken om in een wereld die bol staat van concurrenten de klanten aan je te binden. Door tegenslagen laat je je niet uit het veld slaan en in een snel veranderende markt moet je alert blijven en  exibel opereren. Er is geen tijd om tevreden achterover te leunen, wie vandaag succes heeft, kan morgen met lege handen staan.En wat is dan dat succesvol zijn? Mooie omzet- ten en winsten draaien, steeds verder groeien, tevreden klanten hebben? Volgens mij draait het ook om andere waarden. Zoals hoe jouw winkel of onderneming de maatschappij echt verrijkt. Door- dat je stageplaatsen aanbiedt aan jongeren, die aan het begin staan van hun werkbare leven, door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.Het bieden van werk is uitermate belangrijk. Het geeft voldoening en zin aan het leven. Doordat je je talenten gebruikt, resultaten boekt, samen met anderen actief bent, creëer je een toegevoegde waarde. Als werkgever biedt u de medewerkers deze kansen!Ook op andere wijze kunnen ondernemers een bindende factor zijn in de buurt. Door samen met bewoners activiteiten te ontplooien of verbinden- de initiatieven op te zetten.Ondernemers en bewoners van Gooise Meren hebben elkaar al enige tijd gevonden om Maat- schappelijk Verantwoord Ondernemen een boost te geven, ideeën uit te werken, elkaar te verster- ken. Niet omdat het moet vanuit de overheid, maar vanuit de eigen betrokkenheid. Geld alleen maakt tenslotte niet gelukkig. Waar bekende ketens kwakkelen en gevierde namen omvallen, zijn het de unieke ondernemingen met zo’n maatschap- pelijk plusje, die er over tien, twintig, vijftig jaar nog steeds zijn. Ook dat is een vorm van duurzaam ondernemen.Ik wens een ieder veel creativiteit,  exibiliteit en betrokkenheid toe bij het succesvol (en duurzaam) ondernemen.Han ter Heegde Burgemeester van Gooise MerenFoto: Bob Awick


































































































   1   2   3   4   5