Page 13 - gooizaken16
P. 13
Dossier: Digitale zakenSeptember - oktober 201513GooiseNetwerk AgendaIn de Gooise Netwerk Agenda vindt u een selectie van activi- teiten die georganiseerd worden voor en door ondernemers in Gooi en Vechtstreek. Organiseert u ook een evenement? Mail de redactie: redactie@gooizaken.nlSeptember10 GooiseNetwerkBorrel17.00 – 20.00 uur. Locatie: NH-Hotel Naarden. Zakelijk en culinair netwerk- event met livemuziek.Aanmelden: ronald@commesso.nlof Facebook: -Gooisenetwerkborrel17 Zeepkistsessie16:00 - 18:00 uurlocatie: NH-Hotel Naarden aanmelden: www.business-first.nl23 Varen over de Kromme RijnZakelijk event op bootlacatie15.30 – 18.30 uur. Info: www.Flevum.nl23 Bites en Business t’GooiInloop vanaf 19.00 uur.Info: www bitesenbusiness.nl25 Business LunchGooische Business ClubWexxs- Blaricum Info:www.gooischebusinessclub.nlSeptember elke dinsdag07.00 uur – 8.30 uur Ontbijtsessie Business First locatie: NH-Hotel Naarden aanmelden: www.business-first.nlOktober5 Inloop KoffieGooische Business ClubBusiness Centrum Huizen Info:www.gooischebusinessclub.nl8 GooiseNetwerkBorrel17.00 – 20.00 uur. Locatie: NH-Hotel Naarden. Zakelijk en culinair netwerk- event met livemuziek.Aanmelden: ronald@commesso.nlof Facebook: -GooisenetwerkborrelOktober elke dinsdag07.00 uur – 8.30 uur Ontbijtsessie Business First locatie: NH-Hotel Naarden aanmelden: www.business-first.nlAppende werknemer wekt irritatieIn 2030 doet de robot het werkIn 2030 is werken in de IT-sector zo gecompliceerd, dat continue bijscholing noodzakelijk zal zijn, verwacht 65 procent van de Neder- landse IT’ers. Ook verwachten zij dat in 2030 robots het werk doen. Dit blijkt uit het kwalitatief onder- zoek van recruitmentorganisatie Hays naar de arbeidsmarkt van de toekomst.Nederland behoort tot de wereldtop van digitale economieën. In 2014 werkten er een kwart miljoen mensen in de IT-sector. Dat deze sector met hoge snelheid inno- veert staat voorop, denk aan de opkomst van 3D-printing, the internet of things en big data.De belangrijkste factoren die innovatie remmen zijn privacy en angst voor ver- andering. Kijkend naar de toekomst, ver- wacht de ruime meerderheid (58%) van de Nederlandse IT’ers dat 80 procent van de huidige werkzaamheden in 2030Robots worden steeds knapperis overgenomen door zelflerende en zelf- denkende virtuele robots. Zij zijn er echter van overtuigd dat de sector nooit geheel zonder mensen kan functioneren. Zo’n 90 procent denkt dat de mensen van groot belang zijn om controle te houden over deze robots.Het onderzoek is begin 2015 uitgevoerdonder zo’n 400 professionals werkzaam in de sectoren Oil & Gas, IT en Engineering & Technology. Als onderdeel van het onder- zoek raadpleegde Hays futurologen voor een toekomstschets van de arbeidsmarkt in 2030 per sector en werden interviews afgenomen met specialisten uit de ver- schillende sectoren.Bespaar veel tijd via deze tipsHet kan echt: communiceren met veel minder e-mailverkeerWerken zonder e-mail klinkt als onhaalbare toekomstmuziek. Maar kijkend naar de mogelijkheden van cloudservices, dan is het idee helemaal niet zo gek of onhaalbaar.Het opslaan (en verwerken) van documen- ten in de cloud is een van de belangrijkste mail-bespaarders. Misschien had je het je nog niet gerealiseerd, maar je stuurt enorm veel mails omdat je een bestand met iemand wil delen. Hoe dat meestal in z’n werk gaat: jij zoekt ergens op je harde schijf (of erger: op je overvolle bureau- blad) een bestand en voegt deze toe als bijlage. De ontvanger van je mail opent het bestand en slaat het bestand ergens op zijn harde schijf op (of, omdat dat even lekker snel is, op het bureaublad). Er kun- nen nu twee dingen misgaan:• De ontvanger vergeet waar het be- stand is opgeslagen of vergeet het te lezen voorafgaand aan een vergade- ring, waardoor kostbare tijd verloren gaat en een project vertraging oploopt.•De ontvanger bewerkt het document en de procedure speelt zich nogmaals af. Het heen-en-weer mailen van do- cumenten kost onnodig veel tijd en speelt fouten in de hand.Chat wordt zelden (intensief) door bedrijven gebruiktE-mail wordt wel eens misbruikt als ver- kapt overlegsysteem, om even een balle- tje op te gooien of om iets te controleren. Doorgaans stuur je zo’n mail op het mo- ment dat je direct informatie nodig hebt.En eigenlijk is het dan helemaal niet han- dig om te mailen. Als je niet langs kunt lopen, dan biedt elke cloudservice, van Google for Work tot Microsoft Sharepoint, twee interessante communicatievormen voor zakelijk gebruik.Chat wordt maar zelden (intensief) door bedrijven gebruikt. Maar een chatses- sie is voor snel één-op-één-contact juist ideaal: “Hoi, ik heb een vraag?”. Dit is je antwoord. Jij hebt direct je antwoord en je contact (een collega of klant) hoeft zijn werk nauwelijks te onderbreken. Is degene die je nodig had niet direct aan- wezig? Dan verdwijnt een chatbericht niet zomaar en krijg je alsnog je ant- woord op het moment dat jouw contact weer achter zijn computer, tablet of te- lefoon zit.van bijvoorbeeld Facebook en WhatsApp en daardoor hun concentratie op het werk verliezen.HILVERSUM - Een ruime meerderheid van de Nederlandse werknemers stoort zich aan collega’s, die tijdens het werk zitten te Facebooken of appen. Dertig procent zegt zich zelfs groen en geel te ergeren aan de smartphone- verslaving van hun collega.Windows 10 voor bedrijf niet gratisDe nieuwe versie van het bestu- ringssysteem Windows 10 is niet als gratis update beschikbaar gesteld voor bedrijven. Bedrijven die gebruik maken van Enterprise- versies moeten gewoon betalen voor een upgrade naar Windows 10.Gratis upgraden naar Windows 10 is al- leen mogelijk voor gebruikers, die be- schikken over een consumentenversie van Windows 7, 8 of 8.1. Bedrijfslicenties van het besturingssysteem - de zoge- noemde Enterprise-versies - kunnen niet gratis bijgewerkt worden naar Windows 10.Er is nog een derde mogelijkheid: er zijn meerdere ontvangers en iedereen ver- werkt opmerkingen en aanpassingen in het eigen lokale kopietje. Als jij het be- stand naar zes mensen hebt gestuurd, ontvang je minimaal zes mailtjes met zes verschillende aangepaste documenten. Via filesharing deel je het document in een gezamenlijke online omgeving. Je hoeft niet heen-en-weer te mailen, nie- mand raakt het bestand kwijt en alle wij- zigingen staan in één document. Dat be- spaart niet alleen veel mailverkeer, maar ook een boel tijd.Bij een op de drie werknemers wordt het (privé) gebruik van smartphones op de werkvloer ook door de baas niet getole- reerd. Dat blijkt uit onderzoek van Wetten van de Werkvloer, een platform van Nati- onaleVacaturebank, onder 1.000 Neder- landse werknemers.Het checken van de smartphone is een populair tijdverdrijf op de werkvloer. 90 procent van de werknemers grijpt mini-maal één keer per dag naar zijn toestel om te zien of er nog meldingen zijn. Bijna de helft (44 procent) doet dit zelfs elk uur. Daar doet de baas in veel gevallen niet moeilijk over.Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van een smartphone voor 41 procent van werkend Nederland een nadelig effect heeft op de werkprestatie. Zij geven aan afgeleid te worden door de meldingen