Page 9 - gooizaken16
P. 9
door Hans van SunderRijtest Volkswagen Golf GTEAllrounder onder de plug-in hybridesIn de zakelijke markt wordt het succes van een model voor een groot deel bepaald door de lage bijtelling. Dus bij Volkswagen-importeur Pon tellen ze met de Golf GTE hun zegeningen.Bijtelling 7 procent, succes verzekerd. Op dit moment is één op de drie verkochte plug-in hybrides een Golf GTE, de teller gaat richting de 3.000 en daar komen dit jaar nog veel meer bij. Die moeten allemaal nog dit jaar op kenteken worden gezet om nog van die lage bijtel- ling te profiteren. En dat terwijl de Golf GTE niet direct goedkoop is met zijn basisprijs van 38.190 euro (netto bijtelling vanaf 93 euro per maand).En dat dan voor een auto die er niet alleen sportief uit- ziet, maar ook nog eens heel sportief rijdt. De contact- doos voor de stekker bevindt zich achter het VW-logo in de grille en benzine tanken gaat via de gebruikelijke opening.In grote lijnen heeft de GTE dezelfde sportieve aankle- ding van het interieur als de GTI, maar wel met specifiek voor de plug-in hybride bedoelde zaken. Zo kun je op het grote touchscreen zien wat er allemaal onderhuids aan de gang is en kun je ook aflezen hoever je nog elek- trisch kunt rijden. De batterijen zijn achterin geplaatst en daardoor is de laadruimte aan de krappe kant. Om precies te zijn 80 liter minder dan bij een gewone golf (272 tot 1.162 liter).MeerkeuzeDe Golf GTE is een auto voor de slimme zakenrijder, die zo min mogelijk wil bijtellen, aan het milieu denkt en op gezette tijden ook wel eens sportief wil rijden. Je kunt hem in verschillende modi rijden. Puur elektrisch en als bijna GTI. Die standen (E-mode en GTE) zijn sim- pel in te schakelen, zoals ook ‘Battery Hold’ makkelijk te vinden is. Anders is het voor ‘Hybrid Auto’ en ‘BatteryLoad’. Daar moet je meer handelingen voor verrichten. De 1.4 TSI (110 kW/150 pk en 250 Nm) plus de elek- tromotor (75 kW/102 pk en 330 Nm) zorgen voor een systeemvermogen van maar liefst 150 kW/204 pk en dat zit dicht tegen de Golf GTI aan. De prestaties zijn er dan ook naar (top 217 km/uur: 0-100 km/uur in 7,6 seconden).In GTE-modus klinkt de motor lekker ruig, schakel je de E-Drive in dan wordt het stil. Je zou 50 kilometer puur elektrisch moeten kunnen rijden, maar in de dagelijkse praktijk is dat minder (37 of 38 kilometer) en dat loopt heel snel terug als je de snelweg op gaat. Het is dus een beetje met de mogelijkheden spelen om het beste eruit te halen. Het normverbruik van 1,5 l/100 km (CO2 35 g/ km) ofwel 1 op 66,7 is een utopie. Zit je dagelijks langs de weg, dan is 1 op 20 haalbaar. Veel minder dan een Golf GTI, dat wel. Gebruik je de auto alleen voor woon- werkverkeer, zit de zaak binnen veertig kilometer van huis en laad je de Golf GTE trouw op, dan komen er ver- rassend mooie cijfers uit.PlezierJe kunt heel veel rijplezier aan de Golf GTE beleven, al merk je wel dat hij door het accupakkeet wel wat zwaar- der aanvoelt. Van alle plug-in hybrides is de Volkswa- gen Golf GTE op dit moment echter de meest allround van allemaal.Toyota Auris: Business as usualToyota heeft de Auris flink aangepast met een krachtiger design, sterk opgewaardeerd interi- eur, twee nieuwe efficiënte motoren én meer veiligheid. Maar wat bijtelling betreft blijft het ‘business as usual’.nieuwe Toyota Auris en Auris Touring Sports (TS) is al te leveren voor prijzen die bij respectievelijk 18.950 en 20.250 euro beginnen.Volledig nieuw in de Auris is de 1.2 turbobenzinemo- tor met 85 kW/116 pk en 185 Nm met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,6 l/100 km (automaat). Hij valt hierdoor in de 20 procent bijtelling, net als de 1.6D-4D- F diesel met 82 kW/112 pk en 270 Nm.Voor zakelijk rijders is de Auris Hybrid helemaal inte- ressant. Toyota is erin geslaagd om de aandrijflijn nóg zuiniger te maken. Met een CO2-uitstoot van slechts 79 g/km (Hatchback, Comfort) en 82 g/km (overige uit- voeringen) blijft de Auris TS Hybrid de enige en ruimste Wagon van Nederland met 14 procent bijtelling (tot in 2020) en standaard automaat. Voor zakenrijders zijn erextra compleet uitgeruste lease-uitvoeringen, zoals de Auris TS Hybrid Lease Exclusive.Op het gebied van actieve veiligheid heeft de Auris ook veel te bieden dankzij het nieuwe Toyota Safety Sense, dat bestaat uit Pre-Collision System (PCS), Lane Depar- ture Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA). Dit pakket is standaard op de Hybrid Executive, Hybrid Lease Pro en Hybrid Lease Exclusive. Optioneel kost het slechts 650 euro.De Auris Hybrid blijft tot in 2020 goed voor 14 procent bijtelling.AutozakenSeptember - oktober 20159columnVan de autojournalist1984George Orwell schreef er een schitterend boek over (1984) en John de Mol ging er de wereld mee over (Big Brother). Maar ‘Big Brother is wat- ching you’ is geen soap maar pijnlijke realiteit aan het worden.Een paar voorbeelden:Met als (drog?)reden valse kentekens (het gaat om ongeveer 40.000 stuks) tegen te gaan, wil de overheid een RFID-chip in de kentekenplaat, door sommige media al spionage-chip genoemd. Met die chip in het kenteken weet de overheid precies waar u zich bevindt. Belangengroep Pri- vacy First denkt te weten dat de chip past in een groter plan van de overheid om de bewegingen van alle auto’s te kunnen volgen. Nu nog post de belastingdienst af en toe in het weekend bij een bouwmarkt of een evenement om te zien of u met uw leaseauto, die u zegt niet privé te rijden, toch stiekem even een boodschap doet. Straks kunnen ze dat gewoon achter hun compu- ter doen.Maar er is veel meer aan de hand. De moderne auto zit vol met sensoren, GPS en is vaak al een WiFi hotspot. Niemand kan zich dus meer onge- zien van A naar B verplaatsen. Dat is handig voor de politie die met de beschikbare gegevens snel- ler criminelen kan opsporen. Maar ook hier rijst de vraag waar de grens ligt? Met welk doel mag die data verzameld worden en hoe lang, en hoe zit het ook hier met de privacy? Je mag van onze overheid enige terughoudendheid verwachten, maar er zijn helaas voorbeelden hoe het ook fout kan gaan.Ik kan ook nu niet om de fiscaliteit van de auto heen. De ontwikkelingen volgen elkaar in snel- treinvaart op. Zo ziet het er nu naar uit dat het kopen en bezitten van een auto na 2017 goed- koper wordt. De motorrijtuigenbelasting daalt en de BPM nog meer. Volledig elektrische auto’s behouden hun fiscale voordelen (4% bijtelling), maar hybrides worden duurder in de bijtelling (vanaf 2017 22 %). Dat blijkt uit de nieuwe Au- tobrief van staatssecretaris Wiebes. Het zal dui- delijk zijn dat leaserijders niet blij zijn met deze belastingplannen. Ze gaan er honderden tot dui- zenden euro’s per jaar op achteruit. De hardste klappen vallen bij de rijders van een auto met veertien procent bijtelling, die wanneer zij een nieuw contract in 2017 met de leasemaatschap- pij afsluiten ineens vijftig procent meer aan de fiscus afdragen. De Vereniging Auto van de Zaak is daarom een petitie gestart, maar of dat veel zal uitmaken?Hans van Sunder AutojournalistHvS Publiciteit hvsunder@gmail.comHans van Sunder