Page 3 - GooiZaken 22
P. 3

MKB: ‘JA/JA-sticker invoeren zeer onverstandig’GOOI - De invoering van de JA/JA-sticker voor ongeadresseerd drukwerk leidt tot grote econo- mische schade in de detailhandel. Ondernemers danken 29 procent van hun omzet aan de papie- ren folder. Dit terwijl de te verwachten milieu- baten schromelijk worden overdreven en er twijfels zijn bij de juridische houdbaarheid.MKB-Nederland waarschuwt de 40 grootste gemeen- ten om niet het voorbeeld van Amsterdam over te ne- men om het huidige NEE-systeem aan te passen. De Amsterdamse gemeenteraad stemde in april in met een voorstel van de Partij voor de Dieren om een JA/JA-stic- ker in te voeren, oftewel een opt-in systeem voor onge- adresseerd reclamedrukwerk in plaats van opt-out. Dit ondanks bezwaren van ondernemers. Inmiddels hebben zich meerdere, vooral grotere gemeenten zoals Den Haag, geïnteresseerd getoond in deze Amsterdamse maatregel en de hoofdstedelijke uitvoering te volgen. “Zeer onverstandig”, meent MKB-Nederland.Ondernemers danken 29 procent omzet aan papieren folder.Geen navolging“Het Amsterdamse besluit klinkt sympathiek, maar ver- dient bepaald geen navolging”, zegt een woordvoerder namens de ondernemersorganisatie. “Er is nooit met het bedrijfsleven gesproken, noch is de economische impact op deze kwetsbare sector, de fysieke detailhan- del, in kaart gebracht. Voor de werkgelegenheid en de aantrekkelijkheid van binnensteden en centra is een bruisende detailhandel heel belangrijk. De papieren folder is een van de meest effectieve marketinginstru- menten van winkels. De digitale variant evenaart deze nog lang niet, zo blijkt uit GfK-onderzoek uit 2015. Win- keliers danken 29 procent van hun omzet aan reclame- folders.”OverdrevenAmsterdam heeft de te verwachten milieubaten, het achterliggende motief van deze maatregel, schromelijk overdreven. Zo zeer dat zelfs de bron van de cijfers (Mi- lieu Centraal) zich ervan heeft gedistantieerd. Denkbaar is, dat winkeliers hun toevlucht gaan nemen tot adver- teren in huis-aan-huisbladen, die daarmee dikker wor- den. Amsterdam heeft ook niet vooraf onderzocht hoe dit besluit juridisch moet worden vastgelegd. Volgens advocatenkantoor Stibbe strekt de bevoegdheid van de gemeente zich er niet toe een verbod op ongeadres-seerd reclamemateriaal (met opt-in) via de APV te re- guleren, noch via de Afvalstoffenverordeníng. Voor een juridische bezwaarprocedure voor de rechter komt ben je echter al gauw twee jaar verder, met alle gevolgen van dien in de tussentijd.StimulerenMKB-Nederland vraagt Colleges van burgemeester en wethouders daarom niet over te gaan op een vergelijk- bare maatregel, maar te volgen wat er in Amsterdam gebeurt. In de tussentijd zal het bedrijfsleven zelf een aanpak ontwikkelen om enerzijds het gebruik van de digitale folderapp te stimuleren en anderzijds te onder- zoeken hoe meer op maat met consumenten gecommu- niceerd kan worden.Onverminderd populairVoor de derde keer heeft NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) de cijfers bekendgemaakt van de NOM Folder Monitor. De cijfers laten zien dat de papierenfolder niet aan populariteit heeft ingeboet. Nederland beschikt over 12,7 miljoen folderlezers. De traditionele folder weet zich goed staande te houden in de medi- awereld. Maar liefst 62 procent van de Nederlanders leest alleen de papieren folder. Zij doen dit om op de hoogte te zijn van aanbiedingen maar ook ter ontspan- ning, vooral in de avonduren. En ze worden er actief van: meer dan 80 procent komt in actie na het lezen van een papieren folder. 21 procent van de Nederlanders lezen zowel de papieren folder als de digitale folder.95 procent van de Nederlanders leest wel eens een fol- der, dit zijn in totaal 12,7 miljoen mensen (papier en/of digitaal). Ze lezen ‘m niet alleen, ze willen ‘m echt graag ontvangen. Gemiddeld besteden Nederlanders 17 mi- nuten per week aan het lezen van papieren folders, 12 minuten bij digitale folders.Actie groter bij papieren folderLezers van folders blijven graag op de hoogte van de aanbiedingen die erin staan. Met effect, want 46 pro- cent koopt regelmatig een product uit een folder. Actie na het lezen van papieren folders is groter dan na het zien van digitale folders. Digitale folders zetten meer aan tot het bezoeken van de website van de winkel. (bron: NOM folder monitor 2016).Angst voor negatieve rente bij MKBGOOI - MKB-Nederland maakt zich steeds meer zorgen over het negatieve rentebeleid van de Europese Centrale Bank (ECB).Bij de belangenorganisatie zijn ze bang dat na de pensi- oenfondsen, multinationals en vermogende particulie- ren de mkb’ers de eerstvolgende zijn die straks op kos- ten worden gejaagd als ze geld op hun rekening zetten. Bij MKB-Nederland zijn klachten binnen gekomen van leden die al door hun bank zijn benaderd.Dit zit de mbk’ers vooral hoog, omdat ze tijdens de crisis nauwelijks een lening bij hun bank konden afsluiten en ze straks wellicht op moeten draaien voor de kosten. Wat ze ook dwarszit is dat de rente op leningen minder snel daalt dan de spaarrente.MKB-Nederland dringt daarom bij de grootbanken aan om ervoor te zorgen dat mkb’ers kostenvrij geld op hun rekening kunnen blijven zetten.September 20163columnVan de BurgemeesterRoland van BenthemMakkelijk online zaken doen met de gemeenteInternet is niet meer weg te denken uit ons leven. Het is iets waarvan je wil dat het gewoon werkt. Dagelijks zie ik de toenemende verschuiving van print naar digitaal. Zo krijg ik bijvoorbeeld duidelijk minder papieren post dan vroeger. Niet alleen op mijn deurmat merk ik het verschil. Met de komst van social media heeft iedereen een podium ge- kregen om te vertellen wat hem of haar bezig- houdt. Daar maak ik met mijn Twitteraccount en Facebookpagina zelf ook gebruik van. Het geeft mij en de gemeente de kans om alert te kunnen zijn op wat er speelt in Eemnes. En dat is belang- rijk. Want hoewel de gemeente formeel gezien geen dienstverlener is, wil je je toch dienstver- lenend opstellen. Mensen hebben daar hoge ver- wachtingen van. Ze willen snel gehoord en gehol- pen worden. Ook online en via de social media. Net als voor de gemeente is dit een uitdaging voor het MKB. Het kost tijd om voortdurend te monitoren wat je (potentiële) klanten over en tegen je zeg- gen op internet. Aan de andere kant bieden al deze ontwikkelingen volop nieuwe mogelijkheden.Er zijn maar weinig zaken die je niet online kunt regelen. Als gemeente is het belangrijk dat je hier bij aansluit. Onder andere met een goed loket. Niet alleen fysiek, maar juist ook digitaal. Burgers moeten in de avonduren vanuit hun luie stoel kun- nen inzien hoe zij bij de gemeente geregistreerd staan en of de verhuizing al is doorgevoerd. Voor ondernemers willen we dat zij gemakkelijk en vei- lig online zaken kunnen doen met de gemeente. We staan niet aan het begin van dit proces. We werken al enige tijd aan verschillende digitale mo- gelijkheden. Horeca ondernemers in Eemnes kun- nen bijvoorbeeld in de nabije toekomst zelf online een dossier aanmaken. Zij hebben te maken met een groot aantal regels, toezichthouders en bijbe- horende inspectiemomenten. Met het online dos- sier kunnen ze zelf vergunningen aanvragen en meldingen doen, op een tijdstip dat hen het beste uit komt. Daarmee besparen ondernemers en de gemeente tijd, geld en onnodige ergernis.Initiatieven voor digitalisering van de dienstver- lening zijn er genoeg. Achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt. Maar u weet hoe het gaat bij de overheid... u moet wel even geduld hebben.Roland van Benthem burgemeester Eemnes


































































































   1   2   3   4   5