Page 5 - GooiZaken 24
P. 5

Wijzigingen autobelastingen 2017-2020GOOI - Vanaf 2017 wijzigen de autobelastingen op een aantal punten. Daarmee maakt het kabinet het stelsel van autobelastingen eenvoudiger, onder andere door het aantal bijtellingspercentages te verminderen. De veranderingen moeten ook zorgen voor stabiele belastinginkomsten en een efficiëntere bijdrage aan een gezonder milieu.In hoofdlijnen worden de volgende wijzigingen doorgevoerd.• Verlaging van de aanschafbelasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7%.• Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.• Verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor ver- vuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestel- auto’s vanaf 1 januari 2019.• Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.• Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22 en versterking van de fiscale stimule- ring van volelektrische auto’s.• De bijtelling voor alle leaseauto’s gaat geleidelijk naar 22%. Alleen volledig elektrische auto’s krijgen een extra stimulans door een bijtelling van 4%.Bijtelling vanaf 2017Voor een nieuwe auto met een CO2-uitstoot van 106 gr/km of meer gaat het algemene bijtellingspercenta- ge van 22 gelden. Dit geldt voor auto’s die een datum van eerste toelating op de weg hebben vanaf 1 januari 2017. Voor zeer zuinige auto’s blijft de verlaagde bijtel- ling gelden. Namelijk voor een periode van 60 maanden na de maand, waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister.Het kabinet heeft de ambitie, dat na 2035 alleen nog auto’s verkocht worden die emissievrij kunnen rijden. Na 2050 moeten er alleen maar emissievrije auto’s rondrijden. Daarom blijft het kabinet elektrisch rijden tot en met 2020 volledig stimuleren. Het bijtellings- percentage voor privégebruik van dit type zakelijk auto blijft 4%. Daarnaast hebben deze auto’s een volledige vrijstelling in de MRB en bpm.AfbouwenPlug-in hybride auto’s passen niet meer binnen het kabinetsbeleid om zeer zuinig rijden fiscaal te stimule- ren. Het beleid is namelijk ingehaald door de techniek. Deze auto’s rijden een veel kleiner deel van hun kilo- meters elektrisch dan verwacht. Daarom wil het kabinet de belastingvoordelen voor plug-ins de komende jaren afbouwen. Vanaf 2017 gaat voor nieuwe plug-ins het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden. Deze auto’s profiteren tot en met 2020 nog wel van een halftarief in de MRB. Zo is het voor particulieren aan- trekkelijker om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen.Na 2050 moeten er alleen maar emissie- vrije auto’s rondrijdenOude dieselauto’s, die meer fijnstof uitstoten dan een nieuw model gaan meer betalen. Voor deze vervuilende diesels zonder fabrieksroetfilter gaat de MRB per 2019 met 15% omhoog (inclusief opcenten). Eigenaren van een vervuilende diesel hebben dus een paar jaar de tijd om een schonere auto te kopen. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350 - 1450 kilo betekent dat een verhoging van 225 euro per jaar. De verhoging komt voor een gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op 62 euro per jaar.VeranderenHet kabinet wil de aanschafbelasting (bpm) stapsge- wijs afbouwen met in totaal 14,7 % in 2020. De afbouw is een eerste stap is naar een volledige afbouw van de bpm op termijn. De dieseltoeslag is uitgezonderd van deze afbouw en deelt niet mee in de verlaging van de tarieven. Ook de berekening van de bpm zal gaan veranderen. De CO2-uitstootgrenzen voor bezineauto’s en dieselauto’s wordt vanaf 2016 aangescherpt. Het vaste deel gaat omhoog van 175 naar 350 euro. De CO2-component gaat met een gelijk deel omlaag. De hoogte van de bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Daarnaast gaat het tarief voor auto’s die weinig CO2- uitstoten omlaag. Zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment krijgen hierdoor extra voordeel. De motorrijtuigenbelasting gaat voor reguliere personen- voertuigen omlaag met gemiddeld 2% per 1 januari 2017. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door een ho- gere MRB van de meest vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s.Plug-in Hybride auto’s, zoals deze Volkswagen Passat GTE, passen niet meer binnen het kabi- netsbeleid om zeer zuinig rijden fiscaal te stimuleren.Dossier: Belasting- en ondernemerstips 2017December 20165columnVan de juristCheryl de MezaConsumentenregelsvoor ‘koop op afstand’Uit nieuwsberichten van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat ondernemers de huidige consumentenregels voor ‘koop op af- stand’ vaak niet naleven. Zo hebben een aantal webwinkels onlangs een fikse boete gekregen voor het overtreden van de regels voor terugbetaling (€ 500.000,-) en voor annuleren van de aankoop (€ 50.000,- tot € 220.000,-).Er gelden strikte regels voor koop op afstand, zoals online verkoop en verkoop via telefoon of postorder. Er is dan geen direct contact tussen de ondernemer/ verkoper en de consument/klant. Daarom is het be- langrijk dat de klant goed wordt geïnformeerd over de overeenkomst voordat hij tot aankoop overgaat. Dat helpt de klant om een goede keuze te maken. De ACM kan hoge boetes opleggen als de regels niet worden nageleefd.Voorwaarden voor koop op afstand zijn onder andere:• klant kan binnen 14 dagen de overeenkomst ontbinden (bedenktijd);• klant informeren over de bedenktijd, anders wordt deze met maximaal 12 maanden verlengd;• levering binnen 30 dagen, anders mag de klant de bestelling annuleren;• duidelijk de kosten/prijs en bijkomende kosten (bijvoorbeeld voorrijkosten, installatiekosten) aan- geven, anders hoeft de klant die niet te betalen;• geen verborgen kosten die bovenop de prijs komen (bijvoorbeeld door een vooraf aangevinkt vakje voor een product of dienst). De klant moet zelf kunnen beslissen of hij een extra product of dienst aanschaft;• binnen 14 dagen het geld (inclusief bijkomende kosten, zoals verzendkosten van de klant) voor teruggestuurde producten terugbetalen.Speciaal voor online verkoop zijn er extra voorwaar- den. Het online bestelproces moet duidelijk zijn. Voordat de klant bestelt, wordt heldere informatie gegeven over de overeenkomst. De belangrijkste kenmerken van de producten en diensten, de prijs en de duur/opzegging zijn vermeld. Op de bestelpa- gina is voordat de klant een bestelling doet, duidelijk aangegeven dat hij daarvoor moet betalen. Het is duidelijk en leesbaar of er beperkingen zijn voor de levering van de producten of diensten (bijvoorbeeld geen levering in een bepaald land). En er staat op welke manier de klant kan betalen (bijvoorbeeld al- leen creditcard).Soms heeft de klant geen recht op bedenktijd. Bij- voorbeeld wanneer de klant de verzegeling van een CD of DVD die online is gekocht, verbreekt en hij hierover vantevoren ook op de hoogte is gesteld. Of als de klant toestemming heeft gegeven om di- gitale inhoud (zoals muziek, films of software) via internet te leveren voordat de bedenktijd verstrijkt en ook verklaart dat hij geen gebruik wil maken van de bedenktijd. Voor op maat gemaakte goederen of bederfelijke producten gelden evenmin een bedenk- tijd. Als de klant heeft ingestemd met (gedeeltelijke) uitvoering van de dienst binnen de bedenktijd, dan dient hij (dat deel van) de dienst te betalen. De klant moet steeds vantevoren worden geïnformeerd dat hij geen bedenktijd heeft.Ondernemers moeten hun klant wijzen op de moge- lijkheid van ontbinden van de overeenkomst binnen de wettelijke bedenktijd, bijvoorbeeld door middel van een ingevulde standaardinstructie. Ook is het verplicht de klant een modelformulier te geven om de overeenkomst te kunnen ontbinden. De stan- daardinstructie en het modelformulier zijn te vinden op de website van de ACM.Iedere ondernemer die online verkoopt aan consu- menten, moet de regels kennen en naleven. Zorg dat uw bedrijf ‘koop op afstand’-proof is en voorkom boetes en imagoschade.Cheryl de MezaJuristDe Meza Legalinfo@demezalegal.com, 06 204 23 955


































































































   3   4   5   6   7