Page 3 - GooiZaken 31 - Maart 2018
P. 3
Maart 20183columnVan de WethouderNiels RoodGroei van kwaliteitDe economie groeit in Eemnes en het Gooi. Te- gelijkertijd wordt die beperkt door andere dingen dan een paar jaar geleden. Toen stond alles op een laag pitje. Nu is er behoefte aan goede mensen, plekken waar die mensen kunnen wonen of een manier waarop ze naar hun werk kunnen reizen.De gemeenten en de regio moeten daarmee aan de slag, samen met het onderwijs en de regering in Den Haag. In plaats van kwantitatieve groei moeten we kijken naar de kwaliteit. Hilversum en de provincie Utrecht zijn goed in de creatieve in- dustrie. Zorg dat je dat terugziet in de openbare ruimte, in voorzieningen die verrassende en inspi- rerende ontmoetingen uitlokken.We hebben ook behoefte aan banen voor lager opgeleide jongeren. Jonge mensen die geen tech- nische richting hebben gekozen, omdat daar hun talent niet ligt. We zitten te wachten op bedrijven die inspelen op ‘circulair’. Want we moeten af van het kopen van goedkoop spul uit China, om het na een paar jaar weer weg te gooien. Reparatie weer laten lonen. En bedrijven die hier een rol voor zich- zelf zien, zeker de ruimte bieden.De overheid heeft er een handje van om alles veel te ingewikkeld te maken en reageert dan boven- dien traag op elk simpel verzoek. Dat kan veel beter. Je mag, en je moet zelfs, eisen stellen aan bedrijven. Maar doe dat helder, begrijpelijk en rea- geer snel. Baseer de ambitie meer op overtuiging en vertrouwen. En minder op regels en verplichtin- gen. Zo doen bedrijven onderling toch ook geen zaken? Daar kunnen we als overheid nog heel veel aan verbeteren.Economische groei gaat op dit moment vanzelf en is geen doel op zich. Laten we er samen met het bedrijfsleven voor zorgen dat die groei kwa- liteit heeft. De goede banen, de opleidingen die passen bij de vraag. Mobiliteit mogelijk maken die voorkomt dat we ‘s ochtends en ‘s avonds massaal optrekken en afremmen. Met alle gevolgen voor de luchtkwaliteit. Aan de slag!Niels Rood Wethouder EemnesDerde Duitslanddag in UtrechtGOOI - De Duits-Nederlandse Handelskamer organiseert op 17 april 2018 in De Fabrique in Utrecht voor de derde keer de Duitslanddag. Hier kunnen ondernemers in één dag de beste tips voor succes in Duitsland binnenhalen. De aanmelding is nu geopend.Om succesvol zaken te kunnen doen in Duitsland is de Duitslanddag bijna een must.Duitsland is en blijft voor Nederland de belangrijk- ste handelspartner. Om het potentieel van de Duitse markt echter volledig te kunnen benutten is kennis van branches en van de zakelijke cultuur onmisbaar.Succesverhalen van onder andere Randstad, Tony’s Chocolonely en HAK Groenten staan op deze dag centraal. Er zal informatie over politieke en macro- economische ontwikkelingen worden gepresenteerd en ook trends zoals blockchain, cybersecurity en 3D- printing komen aan de orde. In workshops worden on- der andere de vragen beantwoord, welke juridische en fiscale vraagstukken bij het zakendoen in Duits- land komen kijken en wat de beste marketingstrate- gie voor een product kan zijn... Daarnaast is er eenbeursvloer met 45 stands met informatie en veel tijd om te netwerken.Met het uitgebreide programma richt de Duitsland- dag, dat dit jaar gecombineerd wordt met de lande- lijke ‘Dag van de Duitse Taal’, zich op ondernemers die hun zakelijke activiteiten in Duitsland willen uitbrei- den en professionaliseren. Ondernemers kunnen zich nu aanmelden via www.duitslanddag.nl/aanmelden. Deelname aan de Duitslanddag is gratis voor Neder- landse ondernemers die zich oriënteren op de Duitse markt of hun activiteiten in het buurland willen uit- breiden.Meer informatie: www.duitslanddag.nlActie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarktGOOI - Alles lijkt erop dat 2018 een fantastisch jaar wordt. Economisch gaat het voor de wind. Veel records worden gebroken. In 2018 stijgt, vol- gens het CPB, het bbp, net als in het voorgaande jaar, met meer dan 3 procent!OproepBedrijven verenigd in de Raad van Inspiratie van het Keurmerk Sociale Onderneming roepen het Neder- landse bedrijfsleven op om meer bij te dragen aan de groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De Raad ondersteunt en adviseert het Keurmerk So- ciale Onderneming in haar visie en missie, zodat meer en meer bedrijven in Nederland verantwoord en soci- aal betrokken gaan ondernemen. Ook zelf zijn deze ondernemingen actief op dat vlak. Doelstelling van Keurmerk Sociale Onderneming is het activeren, ad- viseren en certificerenvan het reguliere bedrijfsleven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoorden Betrokken Ondernemen.Tal van Nederlanders profiteren van deze gunstige tijden. Toch moeten we ook constateren dat er grote groepen mensen in ons land buiten de boot vallen. Dat moeten we in deze tijd toch niet willen? Som- mige mensen hebben nu eenmaal meer ondersteu- ning nodig. Maar kunnen deze ondersteuning niet altijd vinden. Hier kunnen we als ondernemers wat aan doen. We moeten onze verantwoordelijkheid ne- men. Wij kunnen er samen voor zorgen dat er minder mensen buiten de boot vallen.Mens centraalSteeds vaker wordt door de samenleving een beroep gedaan op het bedrijfsleven om diezelfde samenle- ving te ondersteunen. De terugtrekkende overheid uit allerlei voorzieningen is daar mede debet aan. Dit vraagt om een andere rol van het bedrijfsleven in de samenleving. Bedrijven met het Keurmerk Sociale Onderneming (KSO Nederland) geven invulling aan deze rol. KSO Nederland stimuleert bedrijven om zich ook meer als zodanig te profileren. Laat maar zien wat het bedrijfs-DNA is, met oog voor het belang van de onderneming, de werknemers en de wereld waarin het bedrijf actief is. Zet de mens centraal! Dat heeftgrote positieve effecten op de onderneming voor zowel de organisatie als de mens binnen én buiten het bedrijf. Zo maken we samen de wereld een beetje mooier en het bedrijf en haar mensen sterker.


































































































   1   2   3   4   5