Page 53 - spiegelschrift8
P. 53
Historie vervolgEn dat deed Spiegelaar ingenieur Cornelis Dirk Nagtglas Versteeg, die samen met zo’n twintig medeforensen midden 1897 bij het station een fietsenschuurtje liet bouwen. Ieder lid kreeg een sleutel, Nagtglas Versteeg werd penningmeester van het ‘stallingsclub- je’ en zou dat twintig jaar lang blijven.OverwegenBij de aanleg van de lijn in 1874 kreeg Bus- sum een stuk of zes min of meer bewaakte overwegen, waarbij die aan de Herenstraat bij Bensdorp, aan de Nassaulaan en die aan de Generaal de la Reylaan het meest gepas- seerd werden. Spiegelbewoners en hotelgas- ten van Nieuw Bussum maakten vaak gebruik van de overweg Generaal de la Reylaan. Dat was een particuliere overweg, in bezit van de eigenaar van het hotel die geen zin had om de nodige veiligheidsvoorzieningen te treffen toen het aantal passanten toenam en ook een groeiend aantal koetsen daar de spoorlijn overstak.Sluiting door de eigenaar van deze overweg dreigde, maar de ‘Verfraaiingsvereniging’ schoot “wegens het onhoudbare van de toe- stand” te hulp en betaalde de overwegwach- ter. Dat heeft een paar jaar geduurd, waarna de gemeente Bussum het stukje grond over- nam en de kosten van bewaking. Al snel probeerde de gemeente van deze kostenpost af te komen en na langdurig onderhandelen kwam er een akkoord met de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.MuizenvalVanuit het Spiegel op het station komen (en omgekeerd), was vroeger nog niet zo makke- lijk. Er was bij de overweg Generaal de la Reylaan weliswaar een toegang tot de sporen (toen nog perrons genaamd) maar als deDe bouw van een lift duurde langer dan de bouw van het hele station.Vanuit het Spiegel op het station komen was vroeger nog niet zo makkelijkspoorbomen gesloten waren, kon je de perrons niet op. Er is daar veel gescholden en gevloekt, de overweg kreeg de naam ‘muizenval’.Een grote verbetering betekende in juni 1917 de opening van het voetgangerstunneltje dat tevens toegang tot het eilandperron gaf. Over wie dat betalen zou, gingen spoorwegmaat- schappij en gemeente met elkaar in de clinch. Veel goedkoper zou een brug over het spoor geweest zijn, zoals in Hilversum destijds, maar dat wilde de gemeente niet.Uiteindelijk betaalde de gemeente 350.000 gulden en de spoorwegmaatschappij 50.000 gulden; de maatschappij zou voor het onder- houd zorgen. En dat baarde al direct zorgen: kwelwater (de stationsliftbouwers weten er alles van!) heeft jarenlang voor problemen in de tunnel gezorgd. De tunnel was vochtig en vies, kreeg landelijke vermaardheid door de scenes van Koot en Bie die daarin werden opgenomen. Nu is het tunneltje kurkdroog en erg fraai geworden door de Naardermeer- afbeeldingen .Historische Kringkomt in het stationPer 1 januari aanstaande is de Historische Kring Bussum gevestigd in het station Naarden-Bussum. De vereniging met meer dan duizend leden krijgt de beschikking over enkele ruimten aan de zijde van het Stationsplein.“De ruimte is ook geschikt om de eigen collectie en het archief te bewaren, en om bezoekers goed te ontvangen en ten dien- ste te zijn”, laat de Historische Kring we- ten. Jarenlang waren de lokale historici gevestigd aan de Huizerweg, maar de ge- meente wilde dit gebouw niet langer be- schikbaar stellen voor culturele activiteiten. Ook vestiging in de centrale bibliotheek werd onderzocht maar de kring koos uit- eindelijk toch voor het station, waar eerder dit jaar ook al een veelbezochte expositie werd georganiseerd.Het voetgangerstunneltje is tegenwoordig behangen met afbeeldingen uit het Naardermeer.53


































































































   51   52   53   54   55