Page 6 - GooiZaken 20
P. 6
CEO’s vertellen waarom...‘We hebben Europa hard nodig’Actieplan nodigvoor Europeseindustrie“De Europese Commissie moet meer doen om de positie van de Europe- se industrie te verstevigen”, zegt ondernemingsorganisatie Busines- sEurope samen met de Europese vakbonden.“De inzet tot dusver is onvoldoende om industriële investeringen terug te brengen op het niveau van voor de crisis. Dat vraagt om een actieplan met aandacht voor een goed werkende arbeidsmarkt, geschoold personeel, toegang tot de wereldmarkt en een energie- en klimaatbeleid dat de con- currentiekracht niet in de weg staat”, aldus BusinessEurope.BusinessEurope is een in Brussel geves- tigde Europese vereniging van bedrijven en werkgevers. De organisatie werd in 1958 opgericht ter gelegenheid van de oprichting van de Europese Unie als een vrijhandelszone. Samen met de Federation of European Employers (FEDee) en de Eu- ropean Round Table of Industrialists (ERT) was BusinessEurope een van de belang- rijkste voorstanders van de EU-verdragen voorafgaand aan de onderhandelingen daarover, alsmede een groot voorstander van het internationale Europese verkeer. BusinessEurope is tevens een van de Eu- ropese sociale partners, die particuliere werkgevers vertegenwoordigen op inter- professioneel niveau.Wereldwijde export appNL exporteert heeft een ‘wereld- wijde export app’ ontwikkeld voor ondernemers met grensverleggen- de ambities.,De nieuwe app is een handig hulpmiddel voor internationaal opererende ondernemers.De app is een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Ne- derland, Fenedex, MKB-Nederland, VNO- NCW, Kamer van Koophandel, FME, Metaal- unie, NCH, ABN-AMRO, ING en Rabobank, Via de interactieve wereldkaart zien onder- nemers, die zich internationaal oriënteren, in één oogopslag allerlei relevante infor- matie, zoals (financiële) kengetallen, een agenda met activiteiten en evenementen, direct contact met ambassades en inter- nationale netwerken, business mogelijk- heden, marktrapporten, een landenverge- lijker, wet- en regelgeving, do’s en don’ts, currrency converter, een exportwijzer met ‘tips and tricks’ en alle financierings- en on- dersteuningsprogramma’s van de overheid en partners.Zoek op ‘NL exporteert’ en download de gratis app in de App Store (iOS) of in Google Play.Nederlandse ondernemers weten wel hoe belangrijk Europa is voor hun bedrijf. Maar weten hun werknemers dat ook? Eurocom- missaris Frans Timmermans riep hen in Forum op om zich uit te spreken. ‘Misschien moet ik vaker de zeepkist op.’Ab van der Touw Siemens Nederland‘Europa vormt een tegenmacht’‘Ik ben ervan overtuigd dat Europese sa- menwerking nodig is. Alleen samen kun- nen we een tegenmacht vormen tegen machtsblokken als de VS en China. Europa is de bakermat van onze onderneming en goed voor ruwweg een derde van de omzet. Een deel van de banen van onze medewerkers hangt van die omzet af. Zelf schrijf ik daar regelmatig over in onze interne krant, die al onze medewerkers le- zen. Ik praat ook zeker één keer per maand met hen over wat er in Europa speelt en wat de betekenis daarvan is voor ons. En ik meng me ook vaak actief in debatten en projecten die belangrijk zijn in heel Eu- ropa, van duurzaamheid tot de internet of things. Ondernemers moeten het belang van Europa echt uitspreken, vind ik. Ik weet hoe slecht het alternatief is, dus daar wil ik me hard voor maken. Als exportland heeft Nederland veel te verliezen. Natuurlijk hebben we het in de boardroom ook over de toekomst van Europa. Een sterk Europa en een goed werkende interne markt le- veren ons een betere concurrentiepositie plus omzet op en maken zakendoen mak- kelijker. We werken veel samen met uni- versiteiten, hogescholen en onderzoeks- instellingen uit heel Europa. Zonder de EU was die samenwerking veel moeilijker tot stand gekomen. Hoeveel innovaties waren we dan misschien misgelopen?’Jeroen de Haas Eneco‘We hebben elkaar meer dan ooit nodig’‘Ik ben het helemaal eens met eurocom- missaris Frans Timmermans, dat het be- drijfsleven de voordelen die samenwerking in Europa biedt, meer moet benadrukken. Iedereen die bij ons werkt, weet hoe ik erover denk. Daar hoef ik geen bijeenkom- sten voor te organiseren. Je kunt haast stellen, dat het belang van Europa voor Eneco vanzelfsprekend is. Logisch: 80 procent van het beleid waar wij als ener- giebedrijf mee te maken hebben, wordt in Europa bepaald. Dat kan ook niet anders. Ik denk ook dat alleen met een gezamenlijke energie-unie Europa in de toekomst min- der afhankelijk kan worden van fossiele brandstoffen. We hebben elkaar nodig en daar kunnen we geen landsgrenzen bij gebruiken. Kijk ook naar het Klimaatbeleid. Zeker na het succes van de Klimaattop in Parijs eind vorig jaar is Europese samen- werking meer nodig dan ooit. Tegelijker- tijd wil ik ook benadrukken dat lidstatenop energiegebied ook hun eigen verant- woordelijkheid kunnen en moeten nemen. Het gevolg van een minder stabiele EU zou kunnen zijn, dat Europese landen niet voldoende investeren in duurzame ener- giebronnen. Dat zou de energietransitie ernstig schaden en daarover maak ik me zorgen. Nogmaals: Nederland kan dit niet alleen’.Allard Castelein Havenbedrijf Rotterdam‘Alleen verliezers als Schengen wordt teruggedraaid’‘De haven van Rotterdam is behalve een Nederlandse haven vooral een Europese haven. Ik kan je verzekeren: iedereen die bij het Havenbedrijf of in de haven werkt, weet dat. Ik vertel dat ook op bijeenkom- sten. Als het bijvoorbeeld gaat over de ver- groting van ons marktaandeel in Duitsland, dan benadruk ik dat dat alleen kan met open grenzen. Maar ook buiten de werk- vloer zet ik me in voor Europa. We lobbyen in Brussel voor de aanleg van grensover- schrijdende infrastructuur en hebben vorig jaar nog 60 miljoen euro Europese subsidie binnengekregen voor een spoorproject in de haven. Ook dat probeer ik zo goed mo- gelijk over te brengen aan iedereen die bij het Havenbedrijf werkt. In de boardroom is Europa de laatste maanden niet vaker on- derwerp van gesprek dan gebruikelijk. Het is koffiedik kijken, maar persoonlijk denk ik dat de Europese Unie de huidige crises overleeft. De vraag is wel hoeveel deuken de EU oploopt. Maar ik weet één ding heel zeker: uiteindelijk zijn er alleen verliezers als Schengen teruggedraaid wordt en de Europese eenwording tot stilstand komt. Want de rest van de wereld staat niet stil.”Henny Swinkels VanDrie Group‘Europa is onze thuismarkt’‘Wij zeggen altijd dat niet Nederland, maar Europa onze thuismarkt is. Waarom? Onze belangrijkste afzetmarkten liggen in Eu- ropa. Frankrijk, Italië. Ware liefhebbers van kalfsvlees. Ook onze grondstoffen halen we voor het overgrote deel van de Euro- pese markt. Voor ons bedrijf, dat zo’n 2,2 miljard euro jaarlijks omzet, zijn Europa en vrije handel erg belangrijk. Het verge- makkelijkt de uitvoer van onze producten en voorkomt dat we, zoals in andere af- zetlanden buiten Europa, hoge invoerhef- fingen moeten betalen. Open grenzen én Europese samenwerking zijn voor ons een noodzakelijkheid, zijn een must om kalfs- vlees vers op het bord van de consument te krijgen. Dat lijkt me duidelijk. Daarnaast hebben we ook andere lidstaten nodig. We wisselen kennis met elkaar uit, over dierenwelzijn, voedselveiligheid en dier- ziektebestrijding. Belangrijke onderwer- pen voor de Nederlandse agrosector. Echt grote zorgen maak ik me niet. Ik ga ervan uit, dat iedereen uiteindelijk verstandig isen de grote waarde van Europa voor Ne- derland zal zien. Want we zijn nou eenmaal een handelsland. Ik zeg graag: in verschei- denheid zullen we verenigd blijven. Daar moeten we voor gaan’.’Kommer Damen Damen Shipyards‘Europa betekent probleemloos exporteren’‘Iedereen die bij ons werkt, ziet het belang van Europa in. Daar ben ik van overtuigd. Maar als de politiek denkt dat dat gewenst is, wil ik dat best nog eens bij iedereen onder de aandacht brengen. Een keer per maand spreek ik of spreekt onze CEO of een vestigingsdirecteur het personeel toe. Vanaf de kist, zeg maar. Ongeveer 20 procent van onze omzet komt uit Europa. Doordat er geen economische grenzen zijn, kunnen we probleemloos exporte- ren. Schengen is echt een enorm gemak. De culturele verschillen in Europa zijn een rijkdom, die moeten ook niet verdwijnen. Recentelijk was ik in Ankara, bij de Inter- national Organization for Migration. Daar hoorde ik dat één miljard mensen in de wereld het voornemen hebben om te mi- greren om economische redenen. Dat is een enorme uitdaging voor de EU en de oplossingen daarvoor kunnen niet per land bedacht worden. Zeker nu Nederland voor- zitter is, vind ik dat we het voortouw moe- ten nemen in het bedenken van een goede quotumregeling. Als een paar landen daar niet aan mee willen doen, lijkt me dat geen grote ramp.”Atzo Nicolaï DSM Nederland‘Hier gedijt innovatie goed’‘Ik heb bij de vorige Europese verkiezingen alle werknemers van DSM in Nederland op- geroepen om te gaan stemmen. Nee, dat is geen verkapt stemadvies, maar ik wilde be- nadrukken dat de EU heel belangrijk is voor iedereen die bij DSM werkt en in Neder- land woont. Ik vond dat toen nodig. En vier jaar geleden heeft onze CEO samen met de CEO’s van vier andere grote bedrijven via een open brief nog eens gewezen op het belang van Europa. Ik denk zeker, dat het bedrijfsleven de verantwoordelijkheid moet nemen om zich uit te spreken voor Europa. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Timmermans. Dat uitspreken voor Europa gebeurt trouwens echt al veel meer dan voorheen. In 2004, toen Neder- landers via een referendum moesten stem- men voor of tegen de Europese grondwet, hield men zich angstvallig stil. Dat is abso- luut veranderd. Maar we kunnen nog meer geluid maken. Voor DSM is Europa heel be- langrijk. Niet eens zo zeer als groeimarkt, maar ook omdat veel regelgeving in Europa wordt bepaald. En Europa loopt wereldwijd voorop als het gaat om duurzaamheid, vei- ligheid en gezondheid, onderwerpen waar DSM mee te maken heeft. Het is een omge- ving waar innovatie goed kan gedijen.”Bron: MKB-Nederland6Mei 2016Dossier: Nationaal en internationaal zakendoen


































































































   4   5   6   7   8