Page 7 - GooiZaken 20
P. 7
Dossier: Nationaal en internationaal zakendoenMei 20167Exportplan laat ondernemers zien of ze er klaar voor zijnOndernemers met internationale ambities die met hun product de grens over willen, kunnen met behulp van het invuldocument voor een exportplan zien of ze er klaar voor zijn.Ondernemers met internationale ambities kunnen met het invuldocument voor een exportplan zien of ze er klaar voor zijn.Ondernemers zijn nu langere tijd positief gestemd en het vertrouwen is in ruim vier jaar niet zo groot geweest als nu. Ook over 2016 zijn de ondernemers overwegend positief. Ze rekenen komend jaar op meerVia www.mijnmkb.nl is het sjabloon voor een exportplan gratis te downloaden. Vul vervolgens stap voor stap de benodigde gegevens in en geef antwoord op de vra- gen. Aanvullende informatie is te vinden door op de toegevoegde links te klikken. Nadat alle gegevens zijn ingevuld, heb- ben ondernemers een basis-exportplan in handen, waarmee ze hun internationale missie en strategie - eventueel - kunnen bijsturen.GroeimotorDe export is al jaren de belangrijkste groeimotor van de Nederlandse econo- mie. Elke euro-export levert 66 eurocentop voor de Nederlandse economie, ver- deeld over zowel de exporteurs zelf als aan de aan hen toeleverende bedrijven. Het Nederlandse MKB is internationaal zeer actief en verantwoordelijk voor 67 procent van de Nederlandse export, ter- wijl dit in de ons omliggende landen on- geveer een derde is. Voornamelijk bedrij- ven met meer dan 50 werknemers doen zaken in het buitenland. Dit blijkt uit re- cent onderzoek van ING.Positief gestemdUit de COEN-enquête van onder meer MKB-Nederland blijkt, dat het onderne- mersvertrouwen hoger is uitgekomen.omzet, export en investeringen. Ook de omzet uit export zal volgens de onderne- mers toenemen in 2016. Per saldo denkt het exporterende bedrijfsleven meer bui- tenlandse omzet binnen te halen.Nederland populair voor Chinese investeerders Vervolg van pagina 1Van de Kaasmarkt naar de Chinese markt.lang tafelen, drinken en karaoke zingen. Vermijd zakelijke onderwerpen. Stel van te voren een solide ondernemingsplan op (wat zijn doelen en ambities, ken de nichemarkt en de concurrentie). Zorg dat de verwachtingen niet te hoog gespan- nen zijn.Het economische Chinanetwerk verstuurt een digitale nieuwsbrief over zakendoenin China. Hierin wordt melding gemaakt van de belangrijkste missies, beurzen en evenementen, worden tips voor onder- nemers gegeven en komen ondernemers met ervaring aan het woord. Belangstel- lenden kunnen zich aanmelden door een e-mail sturen aan PEK-EA@minbuza.nl onder vermelding van ‘Nieuwe aanmel- ding voor de economische nieuwsbrief’ in de onderwerp-regel.Van Kaasmarkt naar Chinese marktZakendoen met China en Hong Kong is al- lang niet meer het exclusieve domein van een klein aantal gespecialiseerde han- delshuizen. Letterlijk duizenden onderne- mers doen zaken met deze twee landen. Er zijn blijkbaar kansen en mogelijkhe- den genoeg, ook voor ondernemers uit Noord-Holland. Van dienstverleners tot exporteurs en importeurs van producten, velen hebben de weg naar het Verre Oos- ten gevonden. Maar er gaat nogal eens wat mis. Bestelde producten voldoen niet aan de kwaliteitseisen, er zijn onduide- lijkheden over de afspraken en de prijs, ontwerpen worden gekopieerd, brieven blijven onbeantwoord, noem meer op.Waar te beginnen als er plannen zijn om producten of diensten in China te gaan verkopen? Hoe in contact te komen met potentiële afnemers? Hoe zijn problemen te voorkomen en op te lossen? Waar is informatie te vinden over de markten, het betalingsverkeer en nog veel meer? Kortom, hoe zijn de eigen kansen op suc- ces in China én Hong Kong te vergroten?Een voorbeeld van miscommunicatie tus- sen zakelijke culturen is de relatie tussen F.C. Den Haag en grootaandeelhouder/ei- genaar Wang. Betalingen bleven lang uit. Wederzijds respect was er, maar werd niet begrepen. ‘Zaken doen met ondernemers in China vereist behoorlijk wat huiswerk’, vertelt China-kenner Robbert Lambrik (43). Hij woonde twaalf jaar in China. ‘Jegoed laten adviseren is een must, bouw relaties op, stel je op de hoogte van de zakelijke etiquette, erken de uitdagingen. Een goede voorbereiding is van groot be- lang. Daarbij is onder andere kennis van het land, de cultuur, en het economische en politieke klimaat onontbeerlijk. Praat met ondernemers die ervaring hebben in China. Volg een taalcursus om beleefdhe- den uit te wisselen’.NaamkaartjesTot slot deze tips. Bekijk of er subsidiere- gelingen vanuit de Nederlandse overheid zijn. Raadpleeg overheidsinstanties als de Rijksdienst voor Ondernemend Neder- land ( RVO.nl) in Den Haag. Deze hebben uitgebreide landeninformatie, speciale landenmedewerkers, subsidieregelingen en een agenda met actuele handelsmis- sies van de overheid. Bedenk dat ook diverse Kamers van Koophandel speciale China-expertise in huis hebben. Schakel betrouwbare consultants en advocaten in voor (juridisch) advies. Zorg bij aankomst in China voor uw eigen, betrouwbare tolken/vertalers. In China gebruikt men eerst de familienaam, dan de voornaam. Spreek de mensen aan met hun familie- naam, niet de voornaam. Het uitwisselen van naamkaartjes is in China heel belang- rijk. Reik het kaartje altijd met twee han- den aan en - eventueel - met de Chinese zijde naar boven. Neem een kaartje ook met beide handen in ontvangst en be- studeer het kort. Entertainment vormt een deel van de Chinese zakencultuur;Dit jaar dubbele cijfers exportgroeiExporteurs zien 2016 met vertrouwen tegemoet. Europa blijft een belang- rijke afzetmarkt, maar ondernemers zien ook volop kansen buiten de grenzen van de Europese Unie. Dit is een van de conclusies uit Trends in Export 2016, het jaarlijkse onderzoek van kredietverzekeraar Atradius en ondernemers- verenigingen EVO & Fenedex.Voor het vierde achtereenvolgende jaar groeit de exportomzet van exporterende bedrijven, namelijk met negen procent. De verwachtingen voor 2016 zijn met tien procent nog hoger gespannen. Dit geldt vooral voor Duitsland. De oosterburen worden op de voet gevolgd door Iran, van- wege het afbouwen van de sancties. De Verenigde Staten sluiten de top drie af.De Europese Unie blijft van zeer groot belang voor de export. Het aandeel ex- portomzet in de EU is dit jaar zelfs iets gestegen van 66 naar 69 procent. Niet eerder was dit percentage binnen de EU zo hoog. Voor het eerst sinds 2009 staan er weer verschillende EU-markten in de lijst nieuwe afzetgebieden. Zo staan het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië beide in de top vijf. Voor 2016 worden Denemar- ken, Polen en het Verenigd Koninkrijk beschouwd als potentieel nieuw afzet- gebied.Vrije verkeerNederlandse exporteurs geven de Euro- pese interne markt met een 6,9 een ruime voldoende. Als belangrijkste voordelen van de EU noemen zij het vrije verkeer van goederen en diensten, de makkelijke markttoegang en de gemeenschappelijkemunt. De verschillen in regelgeving en de hoeveelheid en complexiteit ervan zien bedrijven als grootste nadelen.De Verenigde Staten staan bovenaan in de top vijf van exportbestemmingen bui- ten de EU, maar op een gedeelde eerste plaats met Zwitserland. Ook voor 2016 worden de VS het vaakst genoemd als nieuw afzetgebied. Een andere opvallen- de markt buiten de EU is China, dat voor het eerst in de top vijf staat. Helemaal nieuw in deze lijst is Iran. De BRIC-landen Rusland en Brazilië presteren minder goed en zakken weg in alle ranglijsten.Trends in Export 2016 gaat in op de vraag in hoeverre exporteurs de posi- tieve verwachtingen over 2015 hebben waargemaakt en welke ontwikkelingen zij in 2016 voorspellen. Het onderzoek is van december 2015 tot en met en januari 2016 onder 4.800 bedrijven verricht. In totaal is ruim tien procent van de vragen- lijsten geretourneerd. Gemiddeld heb- ben de ondernemingen 114 personen in dienst, van wie elf exportmedewerkers. Zij hebben gemiddeld 32 jaar exporterva- ring en exporteren naar 27 landen. Het is de achttiende keer, dat Trends in Export door Atradius en Fenedex is uitgevoerd.


































































































   5   6   7   8   9