Page 48 - spiegelschrift8
P. 48
48140 jaar Oosterspoorweg is ook 140De spoorwegovergang bij de Nieuwe ‘s-Gravelandseweg voordat de voetgangerstunnel was aangelegd.De betekenis van de spoorlijn voor de ontwikkeling van Bussum en het Gooi is bekend, de exploitatie en ontwikkeling tot villawijk van het toen nog woeste Spiegelgebied door de bouw- maatschappij Nieuw Bussum met mensen als Biegel en Loman startte in 1876. Zij hadden een vooruitziende blik en begrepen dat gefortuneerde Amsterdammers graag de vieze, ongezonde lawaaierige en revolutionair gezinde hoofdstad als woonplaats wilden verruilen voor het lande- lijke, rustige en zo gezond op zandgrond gelegen nabije Bussum. En niet te vergeten, het fis- cale voordeel: de hoofdelijke belastingomslag bedroeg in Bussum 1,75%, in Amsterdam 5,25%.Het begin van het spoor,het station en de forensNederland vierde dit jaar 175 jaar spoorwe- gen want 20 september 1839 werd de eer- ste ‘ijzeren weg’, Amsterdam-Haarlem, geopend.Voor het Gooi was er ook een jubileum: 140 jaar terug, op 10 juni 1874, denderde het stoompaard onze regio binnen, de Oosterspoorweg Amsterdam-Amersfoort werd in gebruik genomen. Tevens een jubileumjaar voor het Spiegel, want met de aanleg van Station Naarden-Bussum werd 140 jaar geleden tevens een begin gemaakt met de bouw van deze wijk.Een voorpublicatie uit het binnenkort te veschijnen boek over de Oosterspoorweg van historicus en Spiegelschriftredacteur Paul Schneiders.De oud-Bussumers, keuterboeren vaak, zagen daarentegen de komst van de spoorlijn met zorg tegemoet. De stoomlocomotief was gevaarlijk, de slecht bewaakte overwegen eveneens, een vuurspuwend monster dat met zijn vonken de hooibergen in brand kon ste- ken maakte zijn lawaaierig entree en boven- dien was de trein een zaak die de gemeente geld kostte. De Hollandsche IJzeren Spoor- weg-Maatschappij zorgde dan wel voor de bouw van station Naarden-Bussum, maar de gemeente Bussum was verplicht er een goe- de weg naar toe aan te leggen. Daar warenduizenden guldens mee gemoeid, het lenen van dat bedrag was de eerste grote lening die de gemeente moest afsluiten. En dat ging bepaald niet van harte.KlaverjassenDe spoorlijn verdeelde niet alleen letterlijk het dorp in een westelijk (het Spiegel) en oostelijk deel (centrum; oude dorp) maar de komst van Amsterdammers in steeds grote- ren getale veroorzaakte ook een mentale tweespalt. De spoorrails vormden een psy- chologische waterscheiding met - ietwatHistorie